Passa al contingut principal

METZ






METZ  FEUERWEHR GERÄTE GMBH

 1842, l'any en el qual Carl Metz va fundar la seva empresa a Heidelberg, per construir equips per a bombers, essent els primers productes les bombes per a ciutats i per els camps, així com accessoris diversos. 

Pro no content amb la seva fàbrica, al 1845 funda el primer cos de bombers amb joves esportistes, al que s'emmirallarien els més de 40 cossos de bombers voluntaris que, al 1852 ja hi havien a tota alemanya. Finalment, al 1865, Carl Metz funda, a Riga, el primer cos de bombers voluntaris de tot Rússia.

Al 1906, comença la producció de bombes elèctriques i de vapor i al 1906 construeix el primer carruatge-bomba, i al 1913 es lliura la primera escala telescòpica de 25 metres al cos de bombers de Karlsruhe. 

Al 1928, es construeix una escala telescòpica de  4 trams amb cistella de salvament a l'extrem superior de la mateixa per 4 persones, lliurant-se a la ciutat de Bordeaux (França) i al 1929 es construeix un pal telescòpic amb llança a l'extrem per us com a torre d'aigua. 

Al 1957 Metz construeix l'escala més alta del mon, amb 60 + 2 metres sobre xassís KAELBLE  de 3 eixos per a la Xina.

La Carl Metz GmbH, va ser comprada en data 1.9.1984 por la TOTAL WALTHER, una firma del Grup KRUPP.




METZ



Catàlegs METZ de 1970 -  Col·lecció de Salvador Balcells



RKW-10 Mercedes Benz Metz - Imatge presa a la ciutat de Hannover, en el transcurs de la Interschutz 1980

El mateix RKW-10 - imatge de fàbrica, extreta del llibre METZ de Jean-François Schmauch


RKW-10 lliurat al 1953 als Bombers de Hamburg, xassís Mercedes Benz L6600 - Imatge de fàbrica extreta del llibre de METZ de Jean-François Schmauch



El mateix RKW-10  amb armaris per a  equipament  a la part de darrera. Imatge de Michael Rüffer. Aquest model el va tenir en catàleg  (62r) la Wiking a escala 1/87 com veiem a baix. 


Model Wiking de la RKW-10 Metz de la col·lecció de Manel Biete







El mateix vehicle fotografiat al 1984



Publicitat del representant de METZ a Suïssa, de la Revista dels Bombers Suïssos, Juny 1972 




Model escala 1/43 METZ DL 30 Feuerwehr Hamburg - Col·lecció Manel Biete

Metz DL 30h sobre xassís DAF, possiblement Bombers d'Amsterdam
imatge de fàbrica METZ







En aquestes pàgines del catàleg de 1970 de METZ que era representada per METALÚRGICA DE SAN MARTÍN, S.A. es pot veure part significativa del programa de vehicles per a bombers. Entre ells, a la pàgina a munt esquerra, i en segon lloc, la que ha estat fins ara, la escala convencional de trams més alta fabricada mai, muntada sobre xassís KAELBLE KD 680LF, de tres eixos, i 60 + 2 metres. En aquest cas, s'hi incorporava un ascensor però no incrustat a la part interior dels trams, sinó que anava penjant per la part inferior de tota l'escala com es pot veure en aquesta altra imatge del catàleg. Segons la pròpia METZ en el seu catàleg general del 1993 al seu 150  aniversari,  l'escala es va subministrar a la Xina al 1957.



Part del catàleg general de METZ del 1993 - Col·lecció Manel Biete

Anunci de la METZ publicat al llibret commemoratiu del Centenari dels Bombers de Hamburg, al 1972

Catàleg general anys 70 - Propietat de Salvador Balcells


DL 30 METZ sobre xassís ERF - 1975 - Catàleg de Manel Biete



Catàleg METZ del 1984, un cop adquirida per la TOTAL WALTHER, del Grup KRUPP









 
Catàleg METZ DLK 53 del 1993. Col·lecció privada Manel Biete
  




Escala METZ L32 model actual - Imatge de la plana oficial METZ

 
Catàleg col·lecció privada Manel Biete

Una eina curiosa proposada per Metz a principis dels anys 80, va ser el "Crawler". Es tracta d'un carretó autoportant per poder descarregar, mobilitzar i carregar de nou, una moto bomba amb la intervenció sols d'una persona. Al no dur rodes i moure's amb cadenes, se suposa que pot anar per qualsevol terreny, i fins i tot admet transportar al propi operari.

Com veiem a continuació, Metz proposava un TLF 5000 per allotjar el "Crawler", convertint-se així aquest vehicle en una eina polivalent equipat amb tanc per 5000 litres d'aigua, una bomba integrada centrífuga FP 32/8 per poder fer l'esgotament del tanc i una bomba portàtil en el "Crawler" per poder accedir als llocs on es impossible  amb el vehicle.


Catàleg col·lecció privada Manel Biete


 
Catàleg col·lecció privada Manel Biete

RW 2 Metz - Imatge presa a la Interschutz 1980




 NOUS FORMATS, NOUS DISSENYS EN ESCALES METZ

Al 1980, METZ presenta a la INTERSCHUTZ 80 a Hannover, un disseny a mig camí entre els vehicles escala americans i els europeus. I es que per solucionar la pèrdua de temps instal·lant la caixa de salvament a la punta de l'escala per tal que els bombers rescatadors puguin entrar i desprès enlairar l'escala per fer el salvament, METZ dissenya un vehicle que ja du integrada a la punta i permanentment la mateixa caixa i l'accés es faci des del sol amb gran rapidesa. Pro no solament això, sinó que per millorar la maniobrabilitat i el espai per que el vehicle pugui passar per llocs reduïts, es situa la base rotatòria de l'escala pràcticament al mig de la plataforma d'equips i en sentit contrari al sentit de la marxa, com molt bé es pot apreciar en l'esquema i imatge del catàleg. 




Catàleg propietat de Salvador Balcells


La DLK 23-12 SE a la Interschutz 1980


Escala Metz sobre xassís Spartan/Thibault, construïda al 1978, cabina i xassís SPARTAN - Imatge presa a la Interschutz 1980


  
         









              











Segons he pogut esbrinar, aquest vehicle no va poder ser venut ni als USA ni al Canadà, va ser retornat a Metz a Alemanya i sembla que va ser venut a Croàcia, desconeixen si actualment encara està sencer. Catàleg de Manel Biete.



Al 1998, METZ, ara ja integrada al Grup Rosenbauer, ens torna a sorprendre amb una altre solució mixta similar als bomba-escala americans o anglesos que ja feia anys eren comuns en aquells indrets, que semblava tindria continuïtat en el futur i no sembla que així sigui. Es tracta del model DLK 18 FA, una combinació de vehicle escala amb bomba integrada, tanc d'aigua fins a 2000 litres d'aigua  i escala extensible de 18 metres  amb cistella de salvament, doble cabina i compartiments per material divers. 


Aquesta era la descripció exhaustiva del vehicle al catàleg que pertany a la Col·lecció de Manel Biete










CATÀLEG METZ - 1999





Catàleg  METZ del 1999 - Col·lecció Manel Biete
  

 A continuació unes imatges de la L 20 FA que es l'evolució de la DLK 18 FA


Imatges extretes de BTL - ROSENBAUER mitjançant GOOGLE +
I per acabar amb els vehicles mixtes, aquest "First Attack" imponent de la pròpia plana de ROSENBAUER - METZ.




 BRAÇOS ARTICULATS METZ-ROSENBAUER 
Rosenbauer - Metz no podia d'estar al marge del mercat i no tenir un programa de braços articulats de rescat, i des de  1998 subministra les plataformes fins a 56 metres en col·laboració amb WUMAG, que fa la part del braç articulat, i la pròpia METZ que subministra tota l'electrònica de control de tot el vehicle. 
METZ - ROSENBAUER - Port de Dubai, 56 metres- Imatge de AUTOBILD

METZ- ROSENBAUER -  Salzburg - Austria - Imatges cedides per Salvador Balcells

Trobareu més informació a l'entrada de BRAÇOS I PLATAFORMES TELESCÒPICS en aquest mateix bloc.

  








Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta. La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar . Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació. Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2.  Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble

MAGIRUS - MARCANT CAMÍ

                          Si cap constructor es reconegut pel seu nom i apreciat arreu del mon, sense cap dubte aquest es l'alemany MAGIRUS. Des del 1864, any que Conrad Dietrich Magirus la va fundar, ha estat, fins no fa massa anys, la única empresa que ha construït els seus vehicles per als bombers integralment, es a dir, tant la part motriu com els motors i la part específica com les bombes d'incendi, i sobre  tot les escales, tot es   muntava a la seu de ULM al Bayern.  La DEUTZ original, establerta al barri Deutz de Colònia (Nordrhein Westfalen) amb el nom inicial de Nicolaus August Otto al 1864 essent la primera fàbrica mundial de motors,  va adquirir al 1 de gener de 1936, la CD Magirus AG, establerta a Ulm (Freistaat Bayern ). Un dels primers resultats d'aquell moviment propiciat per les autoritats del règim nazi, va ser la suspensió automàtica de la construcció de motors Magirus. http://www.koeln.de/ http://www.ulm.de/start.3080.htm Aquest

GYM - CONTRAINSA - GONZÁLEZ Y MARTÍN - HISTÒRIA DEL RACOR BARCELONA

Catàleg general 1988 - Col·lecció  particular Manel Biete L'empresa GYM - CONTRAINSA la va fundar l'enginyer Martín Ángel Martin Rodríguez al 1977 i va ser l'impulsor a l'estat, de la millora del racor de mànegues tipus Barcelona i la estandardització obligatòria a tot el territori espanyol, a cop de decret, a l'estil del sistema de govern espanyol.  Varen fabricar una quantitat important de vehicles de bombers arreu de l'estat i encara en feien desprès de que FIMESA o DCI desapareguessin.  Aquests son els vehicles que a la darrera pàgina dels seus catàlegs del 1977 i del 1988 mostraven, com si realment la producció de vehicles que fabricaven no tingués importància. Catàleg del 1977 on es poden apreciar diversos vehicles - Col·lecció particular Manel Biete I aquí el de 1988 - Col·lecció particular Manel Biete   Desconec si varen editar catàlegs més a l'alçada dels temps i també si a data d'avui